تفاوت امگا ۳ و امگا ۶

امگا ۳ و امگا ۶ هر دو دسته ای از اسید های چرب غیر اشباع و جزئی از غشای سلولی به شمار می آیند. در مورد فواید امگا ۳ حتما زیاد شنیده اید اما معمولا به امگا ۶ کمتر پرداخته می شود. اگر مایلید فرق امگا ۳ و امگا ۶ را به خوبی دریابید،تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 امگا ۳ چیست ؟

چربی های امگا ۳چربی های غیر اشباع سالم هستند که جزء اسیدهای چرب ضروری به شمار می آیند. از آنجایی که بدن انسان قادر به تولید اسیدهای چرب امگا ۳ نیست، حتما باید از طریق مصرف منابع غنی از امگا ۳ آنها را برای بدن تامین نمود. اسیدهای چرب امگا ۳، سه نوع عمده دارند:

ALA (آلفا لینولنیک اسید)

DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید)

EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید)

چربی های امگا  امگا ۳ در رشد مغز، اعصاب و چشم نوزادان نقش دارند.این چربی ها به حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک کرده و خطر بروز بیماری های قلبی را در بزرگسالان کاهش می دهند.

 امگا ۶ چیست؟

پیش از آنکه فرق این ۲ را شرح دهیم، بهتر است با امگا ۶ هم بیشتر آشنا شوید.چربی های امگا ۶  نیز جزء چربی های غیر اشباع سالم هستند که باید آنها را با خوردن مواد غذایی به بدن خود برسانیم. ۴ نوع چربی امگا ۶ وجود دارد:

LA (لینولئیک اسید)

ARA (اسید آراشیدونیک)

GLA (گاما لینولئیک)

CLA(اسید لینولئیک مزدوج)

چربی های امگا ۶ نقش مهمی در تنظیم ژن ها و ارتقای سلامت ایمنی و لخته شدن خون دارند. این چربی ها همچنین می توانند به کاهش علائم آرتریت روماتوئید و درماتیت کمک کنند.
البته در مورد مزایای امگا ۶ برای سلامتی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

از چند جهت می توانیم فرق امگا ۳ و امگا ۶ را مورد برسی قرار دهیم:

ساختار

تفاوت اصلی بین این دو اسید چرب در ساختار آنهاست.اسیدهای چرب امگا ۳ دارای پیوند دو گانه کربن-کربن هستند که پیوند سوم از انتهای متیل (CH3)موقعیت امگا ۳ قرار دارد.اما اسیدهای چرب امگا ۶ دارای پیوند دوگانه در موقعیت امگا شش هستند که ششمین پیوند از انتهای متیل به شمار می آید.
عملکرد فرق امگا ۳ و امگا ۶ را با توجه به عملکرد آنها نیز می توان ارزیابی کرد.اسیدهای چرب امگا ۳ خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا حد زیادی کاهش می دهد و به تنظیم مواد شیمیایی در مغز کمک می کند تا خلق و خو حالت طبیعی داشته باشد؛این چربی ها برای رشد و تکامل مغز مورد نیاز هستند و در سیستم بینایی نیز نقش عمده ای دارند.
اسیدهای چرب امگا ۶ نیز در عملکرد مغز و رشد و تکامل طبیعی دارند و خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهند. این چربی ها کمک می کنند تا سطح کلسترول در بدن حد طبیعی باشد و خطر ابتلا به
سرطان کاهش پیدا کند.

غشای سلولی

یک فرق امگا ۳ و امگا ۶ به نقش آنها در غشای سلولی بر می گردد. چربی های امگا ۶ وارد غشای سلولی در قسمتی از مغز می شوند و در واقع گروهی از انواع حالی که اسیدهای چرب امگا ۳ به قسمت دیگری از غشای سلولی می روند و عملکرد دیگری دارند.
اسیدهای چرب امگا ۳ به قسمت دیگری از غشای سلولی می روند و عملکرد دیگری دارند.
اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتر در ماهی های چرب مانند سالمون،ساردین و آنچوری یافت می شوند.امگا سه را در جلبک دریایی،مغزها و دانه هایی مثل دانه چیا،مغز کتان،گردو،لوبیا،سویا،تخم کدو تنبل و … هم می توانید بیابید.

چربی های امگا شش به طور عمده در روغن های گیاهی از جمله،ذرت،میوه،نخل،دانه پامچال،سویا یافت می شوند؛روغن گلرنگ و تخمه آفتاب گردان،ماهی،تخم مرغ،غلات،نان سبوس دار،آجیل و… نیز منابعی غنی از امگا شش به شمار می آیند.بنابراین امگا سه و امگا شش عمدتا با هم فرق دارند؛کمبود امگا سه در بدن را می توان با مصرف قرص یا مکمل های حاوی امگا سه برطرف نمود.امگا شش را هم در بعضی مکمل های غذایی مثل کپسول ژلاتینی امگا پارادوکس می توانید بیابید.
یک فرق امگا سه و امگا شش با هم این است که امگا سه می تواند با التهاب در بدن مبارزه کند اما امگا شش می تواند عاملی برای ایجاد التهاب در بدن باشد.

امگا ۳ بهتر است یا امگا ۶؟

فرق امگا ۳ و امگا ۶ را برای شما شرح دادیم. هم امگا ۳ و هم امگا ۶  برای سلامتی بدن ضروری هستند اما امگا سه به نسبت امگا شش باید به مقدار بیشتری مورد استفاده قرار گیرد.افراد در رژیم غذایی خود معمولا امگا ۶ را ۱۰ برابر بیشتر از امگا سه دریافت می کنند.بنابراین لازم است تا به تامین سطوح مناسب امگا سه در بدن توجه بیشتری صورت گیرد.تعادل بین این دو اسید چرب برای حفظ سلامتی اهمیت داشته و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

آیا امگا ۶ برای بدن مضر است؟

خیر؛ سطوح مناسب امگا ۶ برای بدن ضروری است.اکثر افراد معمولا به اندازه کافی در بدن خود امگا ۶ دارند.اگر سطح اسیدهای چرب امگا ۶ در بدن بیش از حد معمول شود،ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد.از جمله:افزایش التهاب بدن،افزایش فشار خون و لخته شدن خون که ممکن است منجر به حمله قلبی شود.

مقدار مصرف روزانه امگا 
۳ و امگا ۶

به افراد توصیه می شود تا در هفته دو الی سه بار از ماهی های چرب در وعده های غذایی خود استفاده کنند تا با کمبود امگا سه مواجه نشوند.به طور کلی حداقل ۲۵۰-۵۰۰ میلی گرم EPA و DHA در روز برای بزرگسالان توصیه می شود.تقریبا اگر حدود ۳۰۰ گرم ماهی در هفته بخورید، این مقدار امگا سه برای بدنتان تامین خواهد شد.
مقدار توصیه  شده امگا شش برای مردان بزرگسال روزانه ۱۷ گرم و برای زنان بزرگسال روزانه ۱۲ گرم است.امگا ۶معمولا به راحتی با خوردن مواد غذایی هر روز برای بدن تامین می شود.به همین دلیل است که مکمل های امگا سه در بازار خیلی بیشتر از مکمل های امگا شش یافت می شوند.
امگا سه و امگا شش از جمله اسیدهای چرب ضروری هستند. به این معنا که بدن انسان جهت رشد و تکامل به آنها نیاز دارند اما قادر به تولید آنها نیست.اما امگا ۹ به عنوان اسیدهای چرب ضروری در نظر گرفته نمی شود زیرا بدن انسان قابلیت تولید آن را دارد.اما امگا سه تنها در صورتی در بدن تولید می شود که سطوح امگا سه و امگا شش در بدن به مقدار کافی باشد.

کلام پایانی

فرق امگا ۳ و امگا ۶ از لحاظ ساختار،غشاء،سلولی،عملکرد و منابع آنهاست.هر دوی این اسیدهای چرب برای عملکرد صحیح بدن ضروری است.اما به مقدار مصرف امگا ۳ در رژیم غذایی باید بیشتر از امگا ۶ توجه شود زیرا اکثرا فردی با کمبود امگا ۶ مواجه نمی شود اما کمبود  امگا ۳ رایج است.
سطوح بالای امگا ۶ در بدن می تواند باعث بروز التهاب شود اما مقدار مناسب امگا ۳ ضد التهاب مزمن در بدن به شمار می آید.امگا ۳و امگا ۶ هر دو انواع مختلفی دارند؛ عمده ترین اسیدهای چرب امگا ۶ اسید لینولئیک هستند.